Recomandări

Instrumentele muzicale te ajută să te destresezi             

Recomandări muzicale

Recomandări generale pentru lecțiile de muzică

Lecțiile de muzică, fie ca sunt cursuri de canto, cursuri de chitară, cursuri de pian sau cursuri de educație muzicală generală, sunt pentru toți cei care doresc să își formeze o imagine despre muzică, despre limbajul muzical, despre modalitățile de producere a sunetului, despre ritm, melodie, armonie și interpretare muzicală, fie ca sunt copii sau adulți.

Câte lecții de instrument/voce sunt recomandate pe săptămână?

Pentru o asimilare optimă în vederea unei culturi muzicale generale, Asociația Culturală - Soul Music Art din Bârlad recomandă, în funcție de instrumentul pe care vi-l alegeți, câte 2 lecții de chitară, lecții de pian, sau lecții de canto pe săptămână sau în funcție de nevoia/nivelul de pregătire - începător 2,mediu 3, avansat 4, performantă 5 lecții pe săptămână.
Dacă nu există însă timpul necesar, se poate face și câte o lecție de instrument/voce pe săptămână, însă progresele se vor face într-un interval mai mare de timp. Nu recomandăm mai puțin de o lecție pe săptămână, deoarece cursanții uita ceea ce au învățat la lecția precedentă, mai ales dacă nu au posibilitatea de a exersa acasă.
Pentru cei care doresc să învețe rapid să cânte din voce sau la un instrument muzical, fie ca este vorba de pian, chitară, sunt recomandate peste 2 lecții pe săptămână.

   Asociația Culturală - Soul Music Art din Bârlad pune la dispoziția tuturor cursanților săi, în mod gratuit, spațiul și instrumentele muzicale pentru a studia la sediul nostru, dacă nu au aceasta posibilitate acasă. Aceștia trebuie să își exprime dorința în acest sens și să se programeze minim cu o zi înainte, în funcție de disponibilitatea spațiilor la Asociația Culturală - Soul Music Art și de programul propriu al fiecăruia.

Care sunt elementele de bază necesare pentru a face muzică?

Auzul muzical

Când vorbim despre auzul muzical, ne referim la două tipuri de auz: auzul muzical înnăscut și auzul muzical dobândit.
Auzul muzical înnăscut
diferă de la o persoană la alta și caracterizează o parte dintre abilitățile muzicale ale fiecăruia. La acesta se referă majoritatea oamenilor când spun ca au sau nu au auz muzical. Există persoane la care auzul muzical înnăscut este mai dezvoltat, iar la altele, mai puțin dezvoltat. Acest tip de auz este intrinsec persoanei, dar este un simț muzical pe care fiecare îl are în stare incipienta.
Auzul muzical dobândit
este auzul muzical care se formează, care se construiește prin exercițiu melodic, prin reproducerea de sunete, de intervale, de game, de arpegii, prin audiții, într-un cuvânt, prin activitate muzicală.

Simțul ritmic

Spunem despre o persoană ca are simț ritmic, atunci când aceasta poate imita sau reproduce cu ușurința un ritm dat. La fel ca și în cazul auzului, există persoane care au un simț ritmic înnăscut mai dezvoltat, iar altele mai puțin dezvoltat. Prin exerciții ritmice acest simț poate fi însă dezvoltat.


Cum putem ști dacă avem abilitați muzicale înnăscute pentru muzică ?

În general, dacă cineva poate reproduce corect și cu ușurință o melodie, atât din punct de vedere melodic, cât și ritmic, are abilitați muzicale dezvoltate. Totuși, dacă nu știm despre noi înșine sau despre copiii noștri dacă avem /au aceste abilitați, Asociația Culturală - Soul Music Art oferă posibilitatea testării aptitudinilor muzicale.

Aș putea învăța să cânt la un instrument?

Mulți spun despre ei că sunt afoni, fără  a ști prea bine la ce se referă când spun acest lucru și neavând nici măcar o educație muzicală de bază. Asociația Culturală - Soul Music Art  nu crede în ideea de afon şi nu o susține, considerând că sunt foarte puțini cei care nu au nicio legătura cu muzica. Simplul fapt că nu poţi reproduce nişte melodii fără sa ai o educație muzicală de bază, nu te poate duce la concluzia că eşti afon. Muzica se învață, la fel ca orice altă artă; unii au aptitudini înnăscute mai pronunțate în acest sens decât ceilalți, însă asta nu înseamnă în niciun caz ca ceilalți sunt inapți de a cânta. Problema este însă că majoritatea se aşteaptă ca muzica să le iasă pur și simplu, fără niciun fel de exerciţiu sau studiu prealabil și cum multora nu le iese din prima, îşi spun scurt și eronat: « sunt afon! », referindu-se desigur doar la abilitățile înnăscute.

Și în « a cânta », indiferent dacă ne referim la cântatul la un instrument sau la cântatul din voce, la fel ca în cazul majorității acțiunilor pe care le deprindem, este nevoie de training. Este aproape la fel ca și cum te-ai urca într-un avion pe care ai vrea să îl pilotezi şi ai constata cu stupoare aflându-te în fața manetelor, că…nu știi sa îl pilotezi! Evident că nu ai cum să știi dacă nu ai învățat niciodată.


La ce imi folosește educația muzicală ?

Educația muzicală este o componentă de bază a formării fiecărui om ; muzica ne face mai atenți la detalii, mai sensibili și mai înclinați spre frumos, pe copii îi dezvoltă structural la nivel mental și emoțional armonios, muzica este o modalitate de expresie a umanității fiecăruia dintre noi.
Pe copii îi ajuta să își formeze și să își dezvolte gândirea abstractă, să se relaxeze prin arta, să fie atenți la crearea ei și, de ce nu, să fie niște mici creatori de artă prin interpretările lor muzicale.
Pe adulți muzica îi ajută sa iasă din cotidian, să se relaxeze, să își petreacă timpul în mod artistic, învățând să cânte din voce sau la un instrument.

Care este vârsta ideala pentru a face muzică ?

Muzica nu are vârstă. Desigur, dacă ne deprindem cu ea de mici și face parte din noi este cu atât mai bine. Dacă însa am trecut de vârsta copilăriei, nu avem niciun motiv să credem că datorită acestui fapt muzica nu mai este pentru noi. Putem învăța să cântam, dacă dorim acest lucru, indiferent de vârsta pe care o avem. Asociația Culturală - Soul Music Art îi încurajează pe toți iubitorii de muzică să participe la crearea ei, indiferent de vârsta pe care o au și să alunge regretele lui : « mi-ar fi plăcut să fac ». Datorită acestei concepții, cursurile Asociației Culturale - Soul Music Art sunt pentru toate vârstele, indiferent dacă aveți sau nu educație muzicală anterioară.


Opt motive să te apuci de cântat

Pe vremuri, cei de familie buna își puneau copiii să studieze pianul. Deși era numai o moda, oamenii de știință susțin că aceasta deprindere poate aduce o mulțime de beneficii. De ce ar fi bine să studiezi un instrument muzical,ai să afli citind mai departe.

Ajută la dezvoltarea creierului. Se zice că cu cât începi mai de tânăr să cânți la un instrument, cu atât ți se dezvoltă mai repede creierul. Deși ți se pare că nu faci altceva decât să te distrezi, în tot acest timpu, creierul lucrează. Chiar dacă nu-ți dai seama, faci o grămadă de lucruri de-o dată: ții ritmul, respiri, iți miști degetele pe anumite clape, ba chiar exprimi anumite idei și emoții când cânți o piesă. Este în același timp știință și artă. Studii recente arată ca cei care ascultă muzică de mici citesc mai repede și au un IQ mai ridicat. Și adulții au de câștigat dacă învață să cânte la un instrument. În felul acesta își antrenează mintea, care va fi mult mai ageră, dar și memoria.

Te ajută să te disciplinezi. Învățând să cânți la un instrument este ca și cum ai învață o limbă străină. Uneori poate fi chiar o provocare. Una dintre calitățile celor care fac acest lucru este autodisciplina. Trebuie să fii disciplinat pentru a stăpâni un instrument. Trebuie să îți aranjezi în așa fel timpul, încât să ai rezervate zilnic câteva minute sau ore să exersezi.

Te ajută să te destresezi. Cu toții avem zile când suntem atât de stresați și nu ne dorim decât să luam o pauză. Ai observat vreodată că atunci când asculți muzică în surdină te relaxezi? Cântând la un instrument, reușești să-ți eliberezi mintea de griji.

Ai un sentiment de împlinire. La început, când înveți să cânți prima piesă, ai un sentiment de frustrare. Când însa reușești să o cânți cu ochii închiși, nu poți descrie în cuvinte satisfacția pe care o trăiești. Nu contează că nu este decât o piesa simplă. Este suficient să capeți încredere în tine.

Deși trebuie să muncești mult, o să-ți dai seama că este și amuzant.Tuturor le place să asculte muzică, însa cei care o cântă se distrează cel mai tare. În plus, vei fi în centrul atenției.

Întâlnești persoane interesante. La început cânți singur, însă cu timpul ți se vor alătura și alții. Așa vei vedea că aceștia sunt persoane deosebite, inteligente, cu care ai ceva în comun. Se spune ca nu-ți mai amintești cine stătea lângă tine la cursul de engleză, însă, cu siguranța, o să-ți amintești lângă cine te aflai în formație.

Înveți o limba specială. Se spune că muzica este o limbă universală. Asta pentru că în toată lumea oamenii cânta după aceleași note. După ce înveți să cânți la un instrument, poți merge în orice țara și poți „vorbi” acea limba. Vei ști limba specială pe care o cunosc doar muzicienii.

Faci mișcare. Cântatul la un instrument înseamnă activitate fizică. Necesită coordonare, pentru a-ți mișca mâinile și degetele în același timp. Instrumentele de suflat te învață cum să respiri. După ce cânți o perioada de timp, vei simți o oboseală plăcută, ca și cum ai fi făcut sport.



Părerea psihologului (recomandat)
      Arta, în aproape oricare din formele sale, a fost recunoscuta dintotdeauna pentru influenta benefica asupra omului, conferind armonie interioara, echilibru, entuziasm, o experiență de viata bogata. Muzica joaca un rol important în armonizarea activităților analitice și artistice ale creierului uman, precum și în dezvoltarea neurologica, care atrage după sine performanta academica a copilului și deprinderea unor obiceiuri utile de-a lungul vieții.

      Muzica și integrarea emisferelor cerebrale
Atunci când cele doua emisfere ale creierului sunt dezvoltate inegal, creierul uman nu se poate dezvolta ca un întreg, fiind cazul unei inteligente subdezvoltate. De aceea este foarte important pentru un copil sa desfășoare activități care sa ii stimuleze în egala măsură atât latura analitica-obiectiva cât și cea artistica-subiectiva. În cazul muzicii, emisfera stângă a creierului analizează structurat, în timp ce emisfera dreapta se concentrează pe melodicitate, sincronizându-se.

      Muzica și dezvoltarea neurologica
Sunetele, armonia si cantatul activeaza creierul uman. Urechea este primul organ uman care se dezvolta integral, la doar doua saptamani de la conceptie. Fatul poate auzi si chiar recunoaste muzica. Dupa nastere, copilul este atras de muzica: placerea de a ingana, dorinta de a se misca in ritmul muzicii, bucuria de a asculta cantecul de leagan cantat de mama, sau fascinatia ce-l cuprinde cand aude melodia preferata.
      A canta la un instrument muzical este una din cele mai complexe activitati umane, presupunand integrarea de activitati multiple, specifice fiintei umane: abilitati logico-matematice pentru asimilarea si utilizarea informatiilor muzicale, abilitati motrice grosiere si fine pentru manevrarea instrumentului, imaginatie spatiala pentru coordonarea precisa a mainilor si degetelor, abilitati emotionale.
      Studii privind influenta muzicii asupra dezvoltarii neurologice arata ca, pentru a obtine o dezvoltare optima a creierului, educatia muzicala a copilului trebuie sa inceapa inainte de varsta de 7 ani, cu un optim in jurul varstei de 5 ani. Astfel, se creeaza conexiuni intre diferitele zone ale creierului, benefice pentru tot restul vietii.
      Copilul va avea performante academice ridicate si va dobandi abilitatile necesare unei vieti echilibrate: disciplina, perseverenta, abilitatea de a coopera, abilitatea de a face fata stresului, dorinta de cunoastere si, nu in ultimul rand, abilitatea de a-si exprima sentimentele.

      6 moduri in care muzica dezvolta creierul uman
      Muzica joaca un rol esential in dezvoltarea copiilor, dincolo de relaxarea si buna dispozitia ce se ascund in spatele ei. Studierea unui instrument muzical, activarea in cadrul unui cor muzical ajuta la dezvoltarea memoriei verbale si muzicale, la deprinderea notiunilor matematice si la imbunatatirea procesului invatarii, dar si la posibilitatea legarii unor prietenii stranse intre cei mici, prin cresterea gradului de socializare.

      1. Dezvoltarea limbajului. Specialistii au identificat o legatura importanta intre muzica si dezvoltarea limbajului la cei mici. Muzica se poate dovedi o terapie importanta in special in randul copiilor cu dificultati de limbaj si vorbire. Specialistii sustin ca studierea unui instrument muzical imbunatateste felul in care creierul proceseaza limbajul si ii ajuta pe micuti sa depaseasca problemele legate de acesta, citit sau invatare.
      2. Favorizarea procesului invatarii. Creierul are raspunsuri specifice la ritm, melodie si sunete, ceea ce determina cresterea activitatii cerebrale si dezvoltarea cailor neuronale. Conexiunile neuronale sunt activate fie cand copilul canta la un instrument, fie ca pur si simplu asculta muzica, ceea ce duce la imbunatatirea modului in care copilul absoarbe si proceseaza informatii. Muzica ajuta la crearea unei balante in dezvoltarea cerebrala. Pe de o parte sunt materiile exacte, precum matematica, care folosesc partea stanga a creierului, iar pe de alta parte, activitatile creative, imaginative, care sunt “trezite” si dezvoltate de partea dreapta a creierului.
      3. Dezvolta memoria verbala. Muzica are implicatii si in dezvoltarea memoriei verbale la micuti. Invatarea si repetarea versurilor melodiilor ascultate se dovedeste a fi o tehnica eficienta de imbunatatire a capacitatii de a retine informatii. Muzica provoaca creierul copiilor sa lucreze in multe feluri. Cantatul la un instrument muzical necesita o abilitate crescuta de a rezolva probleme si de a folosi memoria si atentia in timpul sarcinilor complexe.
      4. Imbunatatirea abilitatilor sociale. Muzica ii face pe copii mai prietenosi. Cercurile muzicale, locurile unde unde se canta/asculta muzica, aduna laolalta mai multi copii, avand astfel ocazia sa relationeze si sa lege noi prietenii. Muzica se transforma astfel intr-un liant puternic pentru relatiile dintre copii si le dezvolta abilitati sociale importante.
In plus, le dezvolta capacitatea de a lucra in echipa, mai ales daca acestia sunt inscrisi la cercuri de muzica sau activitati corale. Specialistii, dar si profesorii, au observat ca acei copii care asculta muzica sau care canta sunt mai prietenosi, se poarta mai frumos si au mai multa incredere in fortele proprii.
      5. Dezvoltarea constiintei de sine. Copiii invata sa se cunoasca si sa devina constienti de ei insisi in timp ce asculta muzica sau canta la un instrument. Muzica ii invata pe copii sa se automotiveze, fiind vorba de o multumire de sine, interioara, mai valoroasa decat recompensele materiale, exterioare. In plus, el devine propriul critic al muncii sale si invata cum sa gaseasca singur resurse pentru a deveni mai bun in ceea ce face.
      6. Deprinderea notiunilor matematice. Copiii invata mai usor matematica, una dintre cele mai grele materii scolare, cu ajutorul muzicii. In urma unor teste speciale, s-a descoperit ca cele mai bune rezultate scolare le-au avut copiii care au fost implicati in activitati muzicale, spre deosebire de cei care nu au avut legatura cu muzica.

      Autor: Psiholog consilier Laura Mitu